بهترین دکتر دندانپزشکی در تهران

دیابت و بیماری لثه | ارتباط دیابت و بیماری لثه

دیابت و بیماری لثه | ارتباط دیابت و بیماری لثه

افراد دیابتی باید مراقب  باشند چون آنها احتمال بالاتری دارند که بیماری دیابت و بیماری لثه و سایر مشکلات دندانی صورت بگیرد. دیابت (قند خون) ممکن است سبب کاهش قدرت مبارزه ی دهان و بدن با میکروب ها شود و در همان حال که میزان بالای گلوکز خون، میتواند بیماری های لثه را تشدید نماید، بیماری های مربوط به لثه، ممکن است کنترل قند خون را برای این افراد سخت تر کند.

تا زمانی که بیماری های لثه، شایع ترین مشکل است، دیابت (قند خون) همچنین شما را برای سایر مشکلات دهانی از جمله عفونت حفره دهانی، برفک، کاهش التیام بخشی و خشکی دهان مشکل می سازد. برای همین  که حفاظت درست از دندان ها میتواند دهانی سالم و لبخندی به ماندگاری یک عمر به ارمغان آورد.

این بیماری ، دیابت و بیماری لثه رابطه بسیار محکمی است. ناراحتی لثه هنگامی رخ می‌دهد که لثه تحلیل می‌رود یا از دندان جدا می‌شود. در این حالت لثه شکل جیب کوچکی را به خود می‌گیرد. در نتیجه ذرات غذا درون آن گیر می‌کنند و باکتری‌ها درون دهان با تولید کردن توکسین باعث التهاب و تورم لثه می‌شوند. اگر در این حالت لثه درمان نشود، استخوان‌ها و بافت‌هایی که از لثه‌ها حمایت می‌کنند خراب می‌شوند و از بین می‌روند.

کسانی که دیابت دارند زخم‌ و التهاب بدنشان به سختی برطرف می‌شود؛ چون سیستم ایمنی بدنشان عملکرد ضعیفی دارد. به همین دلیل خرابی بافت‌ها و دندان در آن‌ها بیشتر است. کسانی که مشکلات لثه بیشتری دارند، احتمالا میزان HbA1C بالاتری دارند که نوعی از هموگلوبین وابسته با گلوکز است و برای اندازه‌گیری کنترل عملکرد دیابت سنجیده می‌شود. بر اساس نظر انجمن دیابت آمریکا، رابطه بین بیماری لثه و دیابت دو طرفه است. ناراحتی لثه می‌تواند بر کنترل گلوکز خون تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر دیابتی‌ها هم بیشتر در معرض دچار شدن به عفونت‌های باکتریایی هستند که منجر به بیماری‌های لثه می‌شوند.

اولین مرحله از بیماری لثه، التهاب و ورم لثه است که در صورت نادیده گرفتن آن، میتواند منجر به انواع مختلفی از بیماری های لثه گردد که به نام التهاب لثه شناخته می شوند.

در صورت مشاهده هر یک از این نشانه های بیماری لثه، با دندان پزشک یا متخصص بهداشت دهان خود تماس بگیرید:

-لثه ای که دچار خون ریزی شده، قرمز رنگ، پف کرده و ملتهب و یا خشک و دردناک است

-لثه ای که از دندان ها فاصله گرفته است

-ایجاد تغییر در محل قرار گیری دندان ها در هنگام گاز زدن

-وجود چرک میان لثه و دندان

-بو یا طعم بد دائمی در دهان

1-هر 6 ماه یکبار برای چک آپ به دندان پزشک و یا هر چند وقت یک بار برای اطمینان به یک متخصص بهداشت دهان مراجعه نمایید.

2-وضعیت ابتلا به دیابت یا سایر موارد پزشکی خود را به دندان پزشک یا متخصص بهداشت دهان خود اطلاع دهید

در اولین و مهمترین گام، میزان قند خون خود را کنترل کنید. سپس به خوبی از دندان و لثه ی خود مراقبت نمایید به همراه چک آپ مرتب دندان ها در هر 6 ماه.

پس بیماری لثه و دیابت می توانند باعث مشکلاتی برای فرد شوند پس بهتر است با دندان پزشک و متخصص دهان مشورت کرده تا بهترین راه کار برای درمان را به شما بدهند.

بین قند خون بالا و بیماری های لثه ارتباط دو جانبه وجود دارد به این معنی که اگر کسی دیابتی باشد میزان ابتلا به بیماری پریودنتال که یک بیماری لثه است بیشتر است و برعکس اگر کسی بیماری لثه داشته باشد دیابتش بدتر میشود.

در اینجا افراد مبتلا به دیابت، مستعد ابتلا به بیماری دهان، دندان و لثه هستند به طوری که بیماری لثه در افراد مبتلا به دیابت 3 برابر افراد سالم است. 70% مبتلایان به دیابت در سن  بالای 40 سال به عفونت ریشه دندان ها و عفونت مزمن لثه مبتلا می گردند.مشکلات دهان و دندان ممکن است در هر شخصی ایجاد شود. یک لایه نازک چسبناک با میکروب‏های زیاد (بنام پلاک) روی سطح دندان‏ها ساخته می‏شود. قند خون بالا به رشد میکروب‏ها کمک بیشتری می‏کند، و به دنبال آن لثه‏ها، قرمز، ملتهب و متورم می‏شود که با وجود چنین وضعیتی وقتی به دندان مسواک می‏زنید دچار خونریزی می‏شود.

عوارض دیگر دیابت بربیماری لثه و دهان و دندان ها :
پوسیدگی دندان ها، اختلال عملکرد بزاقی، کندی روند بهبود عفونت و اختلال چشایی.
علایمی که حاکی از بروز مشکلات در دهان و دندان هاست:
جراحت یا زخمی در دهان که بهبود نمی یابد
بروز لکه یا نقطه های تیره در داخل دهان
درد دهان، صورت یا فک که برطرف نمی شود
شل شدن دندان ها
احساس درد هنگام جویدن

در واقع دیابت باعث می‌شود درمان بیماری لثه مشکل‌تر شود، و در برخی موارد بیماری لثه را بدتر کند.

زمان مراجعه به دندان‌پزشکی او را در جریان  بیماری دیابت خود قراربدهید.دندان پزشک از شما تست A9C می گیرد تا از میزان قند شما اطلاع پیدا کند ،  تا در حین عمل جراحی لثه و دندان مشکلی برای شما پیش نیاید.

بهترین اقدام پیشگیرانه برای دیابت و بیماری لثه کنترل سطح مناسب قند خون و مشاوره با دکتر علیرضا ابراهیمی و خانم دکتر ترمه است.

برای اطلاع از ارتباط دیابت و بیماری لثه با شماره 22862839  تماس بگیرید.

آسیب دیابت و بیماری لثه

ارتباط دیابت و بیماری لثه

خطرات دیابت و بیماری لثه

دیابت و بیماری لثه

معرفی توسط خانم دکتر ترمه :

امروزه برای خرید قطعات یدکی خودرو خود میتوانید با فروشگاه لوازم یدکی که معرفی میکنیم بیشتر آشنا شوید و روی قطعات یدکی ارسالی این فروشگاه حساب باز کنید چرا که در بازار چراغ برق فعالیت دارند و میتوانید درب منزل و یا تعمیرگاه قطعات یدکی خود را تحویل بگیرید چرا که ما این فروشگاه را به رسمیت میشناسیم برای خرید لوازم یدکی تخصصی مزدا میتوانید وارد لینک فروشگاه شوید.

فروش اتصالات استنلس استیل در بورس لوله و اتصالات صنعتی و صنایع غذایی (پارس استیل)

لوازم یدکی وینگل - لوازم یدکی کاپرا - لوازم یدکی ون - نمایندگی ون - لوازم وینگل|لوازم کاپرا
وارد کننده لوازم یدکی کاپرا و لوازم یدکی وینگل در بازار چراغ برق با ضمانت بهترین قیمت و کیفیت,قیمت آخر لوازم کاپرا را از ما بخواهید

ماشین ظرفشویی آاگ - قیمت بدونه واسطه ماشین ظرفشویی آاگ در نمایندگی ااگ برتر ضمانت بهترین قیمت ۰۹۱۰۹۶۶۳۹۵۸ استعلام قیمت ماشین ظرفشویی ااگ با شماره ای نمایندگی رسمی ااگ امکان پذیر میباشد. فروش ماشین ظرفشویی آاگ در نمایندگی رسمی و اصلی با ضمانت نامه اصلی شرکت ااگ